Āzijas ēdienu burvība – WOK, suši un zupas

Atzīšos, ka Āzijas ēdieni man pēdējos gados ir ļoti garšojuši – sākot no visvienkāršakajiem WOKiem, turpinot ar kokospiena zupām un, protams, kur tad bez suši? Ceru, ka nelasi šo te ar kurkstošu vēderu! Bet patiesi – Āzijas virtuve ietver sevī ārkārtīgi plašu garšu buķeti, sākot no saldiem augļu un dārzeņu garšu toņiem, beidzot ar dedzinošu asumu. Ļoti bieži Āzijas virtuve ir veģetāra, taču samērā bieži tiek izmantotas jūras veltes, putnu gaļa un jērs (cūka un liellops praktiski nē). Patiesībā, ja interese par Āzijas virtuvi un tradīcijām ir dziļāka, priecāšos par to pastāstīt sīkāk (protams, ja ir pieprasījums 🙂 ), bet šoreiz mazliet vairāk par praktisko.

Lai nu kā, šķiet, ka ar savu domu spēku un mīlestību pret Āzijas ēdieniem biju veiksmīgā kārtā pievilinājusi sev brīnišķīgu meistarklasi, kurā ar ļoti interesantām, noderīgām un praktiskām zināšanām dalījās pieredzējuši pavāri Roberts Abrams un Nikolajs Borodkins. Izmantojot tikai kvalitatīvāko Latvijā pieejamo produkciju (Kikkoman, Blue Dragon, Fudo), tika gatavots viss, ko pāris stundās varēja paspēt un, ziniet ko? Tas nebija maz! Virtuve ne brīdi nebija mierā un pavāra lomā varēji iejusties ikviens.

FotorCreated

(Jāpiemin, ka meistarklases mūsdienās ir daudz un dažādas, tik daudz, ka, šķiet, ikviens tūlīt būs “meistars” un pasniegs savu “klasi”. Pati ļoti rūpīgi izvēlos seminārus un meistarklases, uz kuram iet un jāatzīst, ka Restorānu Servisa Skola piedāvā patiešām ļoti kvalitatīvas apmācības, kas derēs gan jau profesionāļiem, gan vienkārši ēst un gatavot mīlētājiem. Starp citu, nākamā meistarklase norisināsies jau 30.martā, kas būs veltījums veģetārajiem un bezglutēna ēdieniem Latvijas Gada Pavāres 2015 Inas Poliščenko pavadībā )

Jāsaka, ka pirms meistarklases šķita, ka suši rullīti “uz āru” izrullēt ir teju vai neiespējami, ja neesi īsts suši meistars, taču, ja vien negaidi uz japāņa atzinību un mūžīgu mīlestību, tad ēdamu un izskatīgu suši rullīti iemācīties pagatavot var patiešām ātri! Gala rezultātā ar pavāru palīdzību tika sarullēti aptuveni 70 suši seti (jā, tas ir vairāk nekā pus tūkstotis gabaliņu!). (Jā,  jāpiemin, ka visi pagatavotie gardumi, protams, nonāca mācekļu vēderos un iet prom nedrīkstēja, kamēr nebija viss apēsts…vajadzēja ripot 🙂 ).

Lai iemācītos tīt trakākos suši rollus, es iesaku apmeklēt meistarklasi, taču ar pāris noderīgiem padomiem un zināšanām labprāt dalīšos! Un, jā, visus attēlā redzamos suši meistarklasē iemācījāmies taisīt arī paši (pie tam lielākā daļa uzrullēto ir neprofesionāļu darbiņš 🙂 ) ! Un nē, nemaz nav tik grūti kā izskatās 🙂

FotorCreated2

Vispirms jau par svarīgāko suši sastāvdaļu – rīsiem. Lai arī vidusmēra Latvijas suši ēdājs visdrīzāk nepamana rīsu atbilstības nianses, taču Japānā suši restorānos ir pat atsevišķs pavārs, kurš gatavo TIKAI rīsus un šo mākslu apgūst daudzu gadu garumā. Kā tos pareizi pagatavot? Ideālā variantā parocīgs un ērts ir rīsu vārāmais katls (tagad, šķiet, daudziem mājās ir multivāres katls REDMOND vai Stollar, tie derēs).

Pārējiem suši rīsu vārīšanas recepte sekojoša:

  1. Sietā ieber 500g suši rīsu. Zem tekoša (!) ūdens, ar roku apmaisot (nevis ārdoties ar tiem rīsiem), skalo rīsus tik ilgi, kamēr skalojamais ūdens ir caurspīdīgs.
  2. Notecina lieko ūdeni.
  3. Ieber rīsus katlā un pievieno 750ml auksta ūdens.
  4. Uz lielas liesmas strauji uzvāra.
  5. Apmaisa rīsus, uzliek katlam vāku un uz mazas liesmas vāra 15-17 minūtes vai kamēr rīsi ir uzsūkuši visu ūdeni.
  6. Nogriež liesmu un ar koka lāpstiņu uzirdina apakšējos rīsus uz augšu. Pastāv uzskats, ka rīsus, kas ir “pievilkušies” pie katliņa malām, vajag vienkārši mest ārā. Latvietim mest ārā ēdienu tā “pa taisno” no katliņa, manuprāt, šķiet pārāk šerpi. 🙂
  7. Uzliek katliņam vāku un patur vēl aptuveni 15 minūtes.
  8. Novārītus rīsus ieber lēzenā traukā un atstāj atdzist.
  9. Vienmērīgi pārlej rīsus ar 65ml rīsu etiķa (svarīgi to nepievienot pārāk karstiem rīsiem, jo tad var tikt sabojāta graudu struktūra)
  10. Gatavus rīsus uzglabā istabas temperatūrā, nav ieteicams tos glabāt ledusskapī.

Kad rīsi gatavi, var sākt tīšanu. Lai tīt būtu ērtāk un patīkamāk, paklājiņu ietin pārtikas plēvē – tā darbošanās būs patiešam ērtāka un nebūs jākasa nost rīsi no bambusa kociņiem. 🙂 Ja gribas iemācīties suši tīšanas trikus (t.i. satīt tādus pašus brīnumus kā restorānā), patiešām iesaku izmēģināt kādu meistarklasi, jo to iemācīties var vislabāk tieši skatoties, nevis lasot. Tiesa, varu pieminēt, ka uz vienu suši rollu ir aptuveni 100g vārītu suši rīsu!

Vēl gribu padalīties ar pāris receptēm, piemēram:

DĀRZEŅU WOKS AR ZEMESRIEKSTIEM

Kāpēc WOK ēdiens ir lieliska izvēle? Tas ir ātri pagatavojams ēdiens, tajā ir bagātīgs dārzeņu daudzums un pie tam dārzeņi netiek pārcepti, tādējādi tikai daļēji tiek zaudēta to vērtība. Tāpat WOK ēdienam pievieno piparus, ingveru un ķiplokus, kas būs labi draugi imunitātei. Vēl viena lieliska īpašība ir tā, ka vajag minimālu taukvielu daudzumu un pagatavošanas iespējas ir teju neierobežotas – derēs gan veģetāriešiem, gan vegāniem, gan, protams, visēdājiem, pie tam visdažādākajām gaumēm. Šeit viena no receptēm:

Kas nepieciešams?

  1. 1 vidējs burkāns
  2. 1/2 neliela cukini
  3. 1/2 saldā pipara
  4. sauja saldētu zaļo pākšu pupiņu
  5. 100g zemesriekstu
  6. 1 paciņa Blue Dragon saldās sojas, ingvera un ķiploku mērces (mērci, protams, var pagatavot mājās arī pats pievienojot ūdeni, sojas mērci, mazliet kartupeļu cietes, rīsu etiķi, saspaidītus ķiplokus, saspaidītu ingveru, sakē un kādu saldinātaju)

Kas jādara?

  1. Uzkarsē sausu pannu un apgrauzdē zemesriekstus.
  2. Burkānu, piparu un cukini sagriež salmiņos.
  3. Saldētas pupiņu pākstis aplej ar karstu ūdeni un notecina
  4. Pannā uzkarsē eļļu un maisot dažas minūtes cep burkānus
  5. Pievieno piparu, cukīni un zaļās pupiņas. Maisot cep pāris minūšu.
  6. Kad dārzeņi ir viegli apcepti, bet vēl joprojām kraukšķīgi, pievieno apgrauzdētos zemesriekstus un Blue Dragon mērci (vai paštaisīto mērci).
  7. Maisot cep divas trīs minūtes.

MISO ZUPA

Miso zupa ir super ātri pagatavojama un vienkārša. Tā ir klasiska Japāņu virtuves zupa un to iespējams pagatavot gan vegānā, gan veģetārā versijā – kā vien sirds patīk! Variācijas patiešām ir dažādas un atliek vien izvēlēties savu īsto 🙂 Godīgi teikšu – tā ne tuvu nav mana mīļākā zupa un manai gaumei nesniedzas līdz Tom Yum līmeņiem, bet slinkam vakaram derēs arī šis variants.

Kas nepieciešams?

  1. 1 litrs ūdens (vai zivju buljons)
  2. 20g tumšās miso pastas un ~80g gaisās miso pastas. Var lietot arī vienu pastu, taču pastāv uzskats, ka, lietojot abas, garšu nianses ir izteiktākas.
  3. Tofu (veģetārā variantā) vai jūras veltes (pietiek, ja tikai garneles, bet der arī mīdijas u.c. brīnumi)
  4. Aļģes (der strēmelītēs kaltētā veidā vai arī sagriezta nori lapas)
  5. Zaļumi dekorēšanai (lociņi ideāli derēs)

Kas jādara?

  1. Vāra ūdeni vai buljonu un tajā izšķīdina miso pastu.
  2. Pievieno 5 minūtes mērcētas aļģes un tofu vai garneles.
  3. Sagaida pirmos burbuļus (pavāra 2 minūtes) un lej bļodās!
  4. Pasniedz ar sakapātiem lociņiem.

 

Lai labi garšo! 🙂